Wauw, olifanten

24 augustus 2017 - Chiang Mai, Thailand

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om een excursiedag met olifanten te gaan doen.

Een dag waar ik heel erg naar uit keek!

In de ochtend werd ik gehaald met een busje en samen met 11 andere personen ging ik, met lichtelijk spanning, op weg. Wat moest ik verwachten? Ik had geen idee.

Na ruim een uur rijden rijden we in de jungle en opeens zie ik een heleboel olifanten, stuk of 10, staan. Kippenvel!

Na het uitstappen krijgen we eerst wat uitleg en een outfit aan van daar. Heel charmant!

Daarna mag ik de olifanten gaan voeren met bananen. Ik kan je zeggen dat als je opeens voor een olifant staat..... Speechless! Het geven van de eerste banaan is eng, want die slurf pakt je hand en erachter staat toch wel een mega groot dier! Ze genieten van het eten (denk ik) en ik geniet ook. Bizar gewoon dat ik hier nu bij olifanten sta. Er is 1 baby olifant, en echte Dombo❤️

Hierna gaan we medicijnen en vitamines maken voor de olifanten. Elke dag krijgen ze dit om zo gezond mogelijk te leven. Ook deze geven we en ze eten vrolijk verder. Ze eten 200-300 kilo  op een dag. Daarna mogen wij lekker lunchen en dat smaakt goed! Pad Thai is zo lekker.

Om 12:15 gaan we met de groep op weg voor een trekking met de olifanten. Er gaan 4 olifanten mee. De eerste paar 100 meter door de jungle verlopen soepel. Ik loop langs de plassen, zorg dat ik niet vies wordt. Helaas wordt de weg steeds natter en modderiger en wordt het lopen ook steeds pittiger. Op een gegeven moment ben ik maar gewoon vol in de modder gaan lopen en dat voelde even heel smerig... Al wende dat ook.

Ik kan je zeggen...  Het was pittig... Bij elke stap moest je nadenken om niet onderuit te gaan. Vooral het naar beneden lopen, kostte heel veel energie. Gelukkig liep ik voorop en kon ik zo als eerste alles ervaren. Iets met controle houden, zelfs in de jungle van Thailand.

Echt, ik glibberde en ik gleed alle kanten op en vond het op sommige momenten (lees: stukken rechts naar beneden door de modder) best even eng. Maar he, ruim 7 kilometer gelopen en i did it. Het was mooi om te zien hoe de olifanten achter ons aan door de jungle liepen. Geregeld stonden ze stil om halve bomen op te eten en ook water vonden ze erg lekker om te drinken, maar ook in zichzelf helemaal mee onder te spuiten! Zoo gaaf!

Aan het einde kwamen we bij de rivier en gingen we met de olifanten de rivier in. Heerlijk dat koude water! 2,5 uur lopen in de jungle van 35 graden in de volle zon.... Heavy!

Na het badderen gingen de olifanten terug naar hun sanctuary en gingen wij met de groep ziplinen. Wat was dat gaaf om te doen. 30 seconden los van de wereld en vloog ik over de rivier. Het is leuk om te zien dat de groep met Engels gezin, Spanjaarden, een Italiaan, een Canadees echt wat met elkaar opbouwt. Vandaag heb ik ook weer zoveel leuke gesprekken gehad. Waardevol!

Etisch gezien is deze excursie "goed" voor de olifanten zeggen ze. Ik ben in twijfel, want ik zie toch beesten die de hele tijd omringt worden door mensen en dat hoort natuurlijk niet. Dag 1, dag uit zijn ze toch een attractie. Het is wel zo dat als de olifanten iets niet willen, dus niet eten of wandelen, dan hoeven ze ook niet. Toch krabbelt er een gevoel in mij....

Bovenal was dit een dag met een gouden rand, een once in a lifetime ervaring.

Wat een mooie beesten, ik heb genoten voor 100 en neem deze mooie herinneringen mee in m'n gedachten!

Zulke grote beesten.... Zij krijgen mij wel even stil!IMG_7778

1. Jet Lourens:
    24 augustus 2017
    Gewoon geweldig de dingen die je mee maakt.
  2. Petra Krens:
    Geweldig❤
  3. Mpcverkerk:
    24 augustus 2017
    Alweer een super ervaring opgedaan.
    Een heel enthousiast verhaal waar je ons weer helemaal in meenam.
  4. Esmeralda Bouchez:
    24 augustus 2017
    mooie ervaring die je meeneemt voor altijd. juist nu z0veel mogelijk ontdekken. heel gaaf toch? wij gaan morgen ook dag weg met boot hopelijk zien we dolfijnen en we gaan zwemmen bij p5achtige rotsen en andere plaats bezoeken. veel plezier nog x
  5. Danielle:
    Wat gaaf!!
  6. Melissa:
    Heel gaaf en bijzonder!
  7. Jolanda:
    25 augustus 2017
    Onvergetelijk!! Gaaf dat je dit gedaan hebt. Zulke bijzondere dieren!