Treinreis van 13 uur

21 augustus 2017 - Chiang Mai, Thailand

Ik heb besloten om met de trein naar Chiang Mai te gaan en dan wel overdag. Heerlijk idee om al die uren lekker naar buiten te staren...

Om 7 uur ben ik op Hualompon railway station, anderhalf uur te vroeg... De mevrouw van de receptie had gezegd dat ik echt wel 06:45 uur moest vertrekken, want Bangkok en al het verkeer. Elke keer volg ik de adviezen braaf en tsja, dat levert anderhalf uur niksen op het station op.

Om 8 uur gingen alle Thaise mensen staan, lag al het verkeer plat, iedereen was stil en werd er een muziekje gedraaid. Vervolgens vond er een gebed plaats en na een paar minuten vervolgde iedereen zijn pad.  Mooi om te zien dat iedereen stil was en hoe het leven vervolgens gewoon weer door ging.

Om 08:30 uur, stipt, vertrok de trein! Ik wist  niet wat ik mee maak, maar dat is voor korte duur. Na 15 minuten zijn we al 100 meter verder en ben ik benieuwd wat deze reis mij gaat brengen. Nou, na een half uur gaat de trein in zijn achteruit en ben ik weer terug bij af.  Gelukkig vertrekken we snel erna en gaan we alleen maar vooruit.

Ik weet niet welke klasse ik heb geboekt voor deze €17,68 maar volgens mij is het eerste klas.

De airco loeit als een dolle, stoelen kunnen in ligstand, elk half uur wordt de coupe schoongeveegd en ik heb meer beenruimte dan in het vliegtuig.

Stervenskoud heb ik het ook; zelfs met vest aan en handdoek over m'n benen.

Vervolgens krijg ik ook een broodje met water geserveerd en zit ik te genieten van het landschap wat veranderd. Aapjes, bergen, rijstvelden, 1001 tempels....

Om 11:30 uur is het tijd voor een lunch. Curry met rijst. Nou ik kan pittig eten, maar deze curry is ZO heet.

Omdat ik het geluk heb dat er niemand naast mij zit, kan ik heerlijk onderuit op 2 stoelen. Lucky me Zo ervaar ik uit allemaal kleine dingen geluk. Als ik driekwart van de huizen hier zie, dan zijn de huizen in het tv programma "bouwval gezocht" nog villa's.

Huizen hebben als dak een zeil en soms bijna /tot geen muren te zien.

Kinderen spelen met plastic op straat en wat ik zie, is dat zij hier intens van genieten. De grootste lol! In de stromende regen staan ze in hun nakie in de plassen te dansen.

Dan denk ik aan mezelf als het bijv. regent en ik moet fietsen, als er in de winkel iets uitverkocht is of als er weer eens file op de weg staat. Nou daar kan ik flink chagrijnig van worden.

Ik neem me voor om dan deze beelden van de huizen, de spelende kinderen ervoor en al extra goed in mij op te nemen en te realiseren dat "mijn mindere dingen" nog steeds een vorm van luxe zijn.....

Iedereen, die denkt dat het positieve mij helemaal heeft gevonden, kan ik uit een droom helpen. Na 7 uur in de trein zitten, hangen etc. ben ik er klaar mee en wil ik gewoon er zijn. Nog 4 uur te gaan en heb ik nu al besloten op de terugweg de nachttrein te nemen. Dan kan ik tenminste slapen, want de omgeving heb ik nu wel gezien. Op een gegeven moment weet je niet meer hoe je moet zitten, heb ik mijn Spotifylijsten al minimaal 2x gehoord en wil ik bewegen en doen.

Maar he An, denk aan je eigen woorden, het kan allemaal zoveel slechter! Geniet vooral nu, van dit moment, want de tijd tikt gewoon door!

Op het moment dat ik typte er klaar mee te zijn, kwamen we met de trein in een mangrove/ junglegebied. Ik voel me een soort Floortje Dessing voor haar reisprogramma en zie Freek Vonk in de jungle al op zoek naar wilde dieren. Wat een magisch mooie plekken kom ik tegen en ik mag hier in de trein van genieten. Normaal zag ik deze treinreizen op tv als Jan weer eens National Discovery keek. Nu zie ik het zelf met eigen ogen; heel gaaf!

Oke, na bijna 13 uur aangekomen in Chiang Mai, lichtelijk onderkoeld. Nu op naar m'n guesthouse en als eerste een warme douche en slapen!

1. Esmeralda Bouchez:
    21 augustus 2017
    haha geweldig. ook weer meegemaakt. een treinreis van 13 uurgeniet van je warme douche, en alles wat op je pad komt. groetjes uit warm griekenland. we vermaken ons prima hier xc
  2. Marlous:
    Leuk om te lezen An!
    Je maakt weer genoeg dingen mee die je aan het denken zetten en laten beseffen hoe het óók kan; mooi!
    Daarnaast moet ik soms best lachen om je gedachten over - en reacties op dingen; heel herkenbaar ;-)
    Geniet meis! Ik ben trots op je!
    X
  3. Coby:
    21 augustus 2017
    Pracht verhaal! Neem terug naar lekker de nachttrein. Dit heb je nu immers allemaal gezien!! Wat een vrijheid , water mooie ervaringen. Vandaag hier eerste schooldag!!! Denk daar maar aan als het even tegenzit!! Geniet er lekker van !
  4. Mpcverkerk:
    22 augustus 2017
    Een mooi verhaal ! Met een grijns op mijn gezicht weer genoten van jouw 13 urige treinreis.
  5. Olle Lukowski:
    23 augustus 2017